Branding

Tegenwoordig worden de meeste producten of diensten gekocht, niet verkocht.
Branding bevordert dit proces en is een efficiënte manier om koopgedrag te beïnvloeden.

Branding voorziet, voor organisaties en merken, in een zevental vitale functies:

  • Branding creëert onderscheidend vermogen
  • Branding creëert toegevoegde waarde
  • Branding communiceert een belofte
  • Branding creëert aandacht
  • Branding creëert herkenning
  • Branding communiceert (basis)informatie
  • Branding vervult interne functies

Bij het bouwen aan een sterk merk houden we ons aan de 22 wetten van branding.

De 22 wetten

1. De wet van uitbreiding
Een sterk merk houdt zijn productportfolio beperkt. Uitbreiding betekent op lange termijn krachtvermindering en verzwakt het imago.

2. De wet van beperking
Door de focus te versmallen wordt elk merk sterker.

3. De wet van publiciteit
Zonder publiciteit komt een merk niet van de grond. Publiciteit wordt behaald door ergens de eerste in te zijn.

4. De wet van reclame
Reclame is de brandstof die een merk op gang houdt. Het houdt het merk actueel, versterkt het en beschermt het marktaandeel.

5. De wet van het woord
Een sterk merk bezit een woord dat een plekje in het brein van de doelgroep verovert.

6. De wet van kwalificaties
Een merk moet datgene claimen dat het daadwerkelijk bezit, de waarheid is hierbij het sterkste wapen.

7. De wet van kwaliteit
Kwaliteit is een belangrijk aspect, maar tegenwoordig niet meer onderscheidend genoeg.

8. De wet van de categorie
Marktleiders moeten de markt promoten en niet alleen hun merk.

9. De wet van de naam
Een merk is uiteindelijk niet meer dan een naam.

10. De wet van extensies
De simpelste manier om een merk af te breken, is door de naam op willekeurig elk middel te zetten.

11. De wet van gezelschap
Om de markt op te zetten, moet een merk andere merken met open armen ontvangen.

12. De wet van de generieke naam
Met een generieke naam bouw je geen merk op.

13. De wet van het bedrijf
Merken zijn merken, bedrijven zijn bedrijven.

14. De wet van submerken
Wat branding opbouwt, kan subbranding afbreken.

15. De wet van meerdere telgen
Kies het juiste moment voor de lancering van een tweede merk.

16. De wet van de vorm
Het logo van een merk moet op de ogen van de doelgroep passen.

17. De wet van de kleur
Gebruik een kleur die complementair is aan die van je grootste concurrent.

18. De wet van grenzen
Geen enkel merk mag grenzen kennen.

19. De wet van consistentie
Een merk is niet in één dag te bouwen.

20. De wet van verandering
Merken dienen beperkt en alleen met de grootste zorgvuldigheid veranderd te worden.

21. De wet van sterfelijkheid
Geen enkel merk heeft het eeuwige leven.

22. De wet van uitzonderlijkheid
Blijf investeren in uitzonderlijke strategieën, marketing en communicatie